Perbankan termasuk Perbankan Islam dan Sistem Pembayaran |
- Keputusan muktamad Anggota kami (surat/e-mel) atau salinan aduan pertama difailkan kepada Anggota kami;
- Borang Aduan yang telah dilengkapkan dan ditandatangani (rujuk pautan)
- Borang asal ‘Pendedahan yang dibenarkan’ yang telah ditandatangani seperti berikut:-
- Subseksyen 134 (1) Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 - Bagi aduan terhadap bank berlesen dan pengeluar instrumen pembayaran yang diluluskan (rujuk pautan)
- Subseksyen 146 (1) Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 -Bagi aduan terhadap bank Islam berlesen dan pengeluar instrumen pembayaran Islam yang diluluskan (rujuk pautan)
- Subseksyen 120 (c) Akta Institusi Kewangan Pembangunan 2002 - Bagi aduan terhadap institusi kewangan pembangunan yang ditetapkan (rujuk pautan)
- Salinan dokumen pengenalan diri pemegang akaun (kad pengenalan/pasport/SSM)
- Salinan dokumen pengenalan pengadu (kad pengenalan/pasport/SSM) sekiranya anda wakil kepada pemegang akaun
- Jika anda mewakili pemegang akaun (waris / penama), surat kebenaran daripada pemegang akaun (rujuk pautan) dan dokumen pengenalan anda (Kad Pengenalan / Pasport) adalah wajib.
- Surat Pengesahan status pemegang akaun bagi Perniagaan Kecil oleh Setiausaha Syarikat, jika perniagaan tersebut tidak berdaftar dengan SME Corporation Malaysia (rujuk pautan)
Dokumen lain yang berkaitan bergantung kepada ciri-ciri pertikaian (mana-mana yang berkenaan):
- Ringkasan pertikaian dalam susunan kronologi/peristiwa, jika tidak dinyatakan dalam Borang Pertikaian OFS
- Surat-menyurat (surat atau e-mel) antara anda dan Anggota Kami
- Laporan Polis
- Penyata Bank
- Draf jualan kad kredit/slip transaksi
- Buku simpanan atau penyata akaun yang menunjukkan transaksi yang dipertikaikan
- Resit urusniaga Mesin juruwang automatik (ATM) / mesin deposit tunai (CDM) yang dipertikaikan
- Penyata Pinjaman
- Dasar bancassurance atau sijil bancatakaful (jika ada)
|